lördag 19 februari 2011

Silver


Jag har jättelänge velat göra en silverfärgad tårta. Har bara inte vetat hur jag skulle få till färgen. Till slut upptäckte jag att det fanns en silverspray som man bara sprayar på tårtan. Jag hade bara lite onda aningar om att det nog inte skulle bli så lätt som man kan tro. Det är ju hopplöst att få något jämnt färgat som man sprutfärgar. Mina farhågor besannades, det var jättesvårt att få det jämnt. Det gällde verkligen att man inte höll sprayburken still en enda sekund för då fick men en stor starkare fläck just där. Man kanske inte heller ska stå och spraya framför något man är rädd om för när man är klar så har man färg ungefär överallt.


Även i den här tårtan hade jag chokladbottnar. Önskemålet var en vanlig prinsesstårtefyllning men jag hade redan bakat dom här bottnarna så det fick bli dom. Blommorna är gjorda i sugarpaste och jag använde den här formen för att få strukturen på blommorna. När dom torkat lite så penslade jag varje blomma med silverfärgad pulverfärg och klistrade dit en liten silverkula. Sen täckte jag tårtan men marsipan som jag först färgade grå och sen sprayade jag den med silverfärgen.


För att matcha tårtan så bakade jag cupcakes också. Jag hade blåbär i frysen så det blev blåbärsmuffins med citronfrosting. Grymt gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar