söndag 20 februari 2011

Ishockeymål

Till en födelsedagstårta gjorde jag dessa ishockeymål. Jag gick och funderade länge på hur jag skulle kunna göra. Jag gillar inte att sätta plastdetaljer på tårtor utan vill att allt ska vara handgjort och ätbart. Till slut kom jag på hur jag skulle göra.

Jag köpte modelleringspasta och en liten stans. Den lilla fyrkanten är bara några millimeter bred. Jag började med att kavla ut pastan. Sen stansade jag ut fyrkanter över hela plattan.



Sedan la jag delen över ett oboypaket för att få den där rundade kanten. När båda delarna hade torkat så ritade jag ut sidobitarna på ett papper och sen förde jag över det till pastan. Sen gjorde jag hål i de delarna också och så fick de ligga och torka. Till sist limmade jag ihop bitarna som ett pepparkakshus med smält socker.


Allra sist täckte jag kanterna med röd mandelmassa.

7 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Kanske använder mig av detta!

    SvaraRadera
  2. Gör det. Tog lite tid att göra men jag gillar inte att använda sånt som inte går att äta. Vilken otroligt fin sida du har, jättefina bakverk.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tårtor du gör. Kommer absolut att följa din blogg. Vilket bra tips angående målet, det vet man aldrig när man får användning av. :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla. Trevlig helg du också, har du kanske några tårtor på gång som man får se efter helgen =)

    SvaraRadera
  5. Cicci: Jag har lagt ut en hästtårta idag. Den är jag riktigt nöjd med. :-)

    SvaraRadera
  6. Ja du, det förstår jag. Gud vilken fin, du är otroligt duktig. Hur har du gjort hinken? Är den ihålig eller har du modellerat upp hela?

    SvaraRadera
  7. Cicci: Hinken är inte ihålig. Det är en cylindrisk stomme av brun botten och blå topp, sen klädde jag sidorna med trämönstrad pasta.

    SvaraRadera