fredag 1 juli 2011

70-årsfest

För några veckor sedan fick jag en beställning av en kompis vars pappa fyllde 70 år och skulle ha fest för sina nära och kära.

Temat var skärgård, vilket var jättekul eftersom jag själv har lantställe på en ö ute i skärgården. Försökte så klart fånga upp lite av den stämningen på tårtorna även om vi inte har några fiskebodar just på våran ö.

Den första tårtan fick alla ateraljer som jag tycker hör skärgården till, rep, livboj och ankare.


Andra tårtan fick påminna lite om våran ö, Segelbåt, en liten eka och lite kobbar och skär.


Något som jag verkligen förknippar med skärgården är fiskebodar, så den tredje tårtan skulle absolut ha fiskebodar som dekoration.



Den fjärde och sista tårtan fick bli lite av en reservtårta ifall det inte skulle räcka. Vid det laget hade jag bakat och dekorerat i ca 12 timmar i följd så jag var rätt trött. Så det blev en tårta med inte överdrivet mycket dekorationer. Dels för att jag var för trött men framförallt för att klockan var för mycket.


Alla tårtor har samma fyllning, ena lagret jordgubbsmousse och det andra lagret lemoncurdgrädde. Det var första gången jag använde lemon curd men definitivt inte den sista. Det var gott. Sen spacklade jag hela tårtan med glasscremé. Alla dekorationer är gjorda i sugarpaste och locket gjorde jag i mf. Är inte speciellt förtjust i sugarpaste utan tycker mer om mf. Tyvärr fick jag höra att det var svårt att skära tårtorna och att dekorationerna sög fast i locket. Ibland fastnar dom inte alls och ibland fastnar dom som attan. Aldrig blir man nöjd.

2 kommentarer:

  1. Tack Erika!

    Jag är inte helt nöjd. Jag tycker att det är jättesvårt att få dom snygga till dagen efter. Nu använde jag mf istället för sugarpaste. Jag googlade för att kolla om man skulle fodra tårtorna om man använde grädde. En del skrev att man skulle göra det och andra att man inte skulle det. Jag gjorde i allafall det för att vara säker. Jag tog vanlig matolja och följden blev att det blev stora fläckar där det gick igenom. Nu syntes det inte så mycket eftersom tårtorna redan från början var melerade. Men sen bara sjönk tårtorna ihop. Helt plötsligt ser man kanterna runt om och mf:en började glida ut på tårtfatet. Har du något förslag på hur jag kan få ordning på det här problemet?

    Hälsningar Cicci

    SvaraRadera