söndag 2 januari 2011

Mina brorsbarns doptårtor

Jag har väntat jättelänge på att få tillfälle att göra en doptårta. Nu i höstas fick jag äntligen tillfälle till det. Min bror och svägerska bestämde sig för att döpa sina två små pojkar och jag fick äran att göra tårtorna. Jag hade sen lång tid tillbaka bestämt mig för att om chansen kom så skulle jag göra dom här gulliga converseskorna som så många gör.


Max tårta bestod av chokladbottnar. Sen fyllde jag den med päronmousse och aftereight fluff. Jag spacklade den med vispgrädde och täckte den med vit sugarpaste. Det var första gången jag gjorde egen sugarpaste och det gick väldigt bra. Dekorationerna är också gjorda i sugarpaste och sen har jag färgat kristyr och spritsat runt om tårtan.


Till Alex tårta bakade jag ljusa sockerkaksbottnar. Fyllningen består av mosade bananer, blandade med vispgrädde. I det andra lagret la jag nougatmousse. För övrigt är allt likadant gjort som Max tårta.
Det var första gången jag gjorde en våningstårta och det var inga speciella problem att få till. Men man fick vara väldigt noggrann.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar